‘Dappere ondernemers proberen succesvolle ondernemers te verleiden in tv-programma Dragons’ Den’

Dragons' Den Logo

Vanaf zondag 12 april is het internationaal succesvolle programma Dragons’ Den te zien bij WNL op NPO1.  De serie wordt gepresenteerd door Quote-hoofdredacteur en Op1-presentator Sander Schimmelpenninck.

In Dragons’ Den krijgen beginnende ondernemers die op zoek zijn naar een investeerder, de kans om hun eigen bedrijf te pitchen aan vijf van de meest succesvolle zakenmensen van ons land. Zij hebben hun sporen ruimschoots verdiend en gaan nu hun geld, kennis en ervaring delen met startende ondernemers. Michel Perridon, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harris en Pieter Schoen zijn samen goed voor zo’n één miljard euro en investeren met hun eigen geld. 

In dit eerste seizoen zien we 40 ondernemers die allemaal één droom hebben: van hun bedrijf een wereldsucces maken. Maar daar hebben ze wel een investering van een Dragon voor nodig. De pitchers krijgen één kans om met een hun presentatie de Dragons te overtuigen om in hun bedrijf te investeren. En dat gaat niet iedereen even makkelijk af. 

Van prestatiebevorderende boxershorts, tot aggregaten op zonnepanelen, van vriesverse babyvoeding tot oprolbare posterverwarmingen; ze passeren allemaal de revue. Alleen de allerbeste ondernemers zullen winnen en de anderen gaan een illusie armer naar huis. De Dragons trekken flink de portemonnee en laten zo de droom van tientallen ondernemers uitkomen. De investeringsbedragen variëren van 50.000 tot en met 800.000 euro en in totaal wordt er ruim 4,5 miljoen euro geïnvesteerd door de Dragons, een ongekend hoog bedrag. 

Quote presentator Sander Schimmelpenninck: “Deze show laat zien hoe het ondernemerschap in Nederland zich heeft ontwikkeld. Een eigen bedrijf beginnen is al lang niet meer iets voor grijze mannen in pak, maar een droom van bijna iedereen. De dynamiek tussen de Dragons en de veelkleurigheid van de ondernemers maakt Dragons’ Den tot inspirerend entertainment in een tijd waarin we wel wat positiviteit kunnen gebruiken.”

Quote Bert Huisjes: “Omroep WNL vindt dat het ondernemerschap – groot en klein – in tijden van crisis alle steun verdient. Onze samenleving leunt zwaar op juist de inventiviteit van deze mensen, die de economie draaiende houden, of zelfs een nieuwe impuls geven. Dragons’ Den is een programma waarmee we mensen willen inspireren. En die inspiratie is en was er ook bij de Dragons, onze investeerders. Niet eerder werd er in de wereldwijde geschiedenis van dit roemrijke programma zo enorm door hen geïnvesteerd. Deze investeringen blijven staan. Laten we met Dragons’ Den kijken naar alle inventiviteit die ons land te bieden heeft. Met ernst, en natuurlijk soms ook een een gulle lach.”

Dragons’ Den is te zien op zondag om 21.25 uur vanaf 12 april tot met 7 juni bij Omroep WNL op NPO1.

Dragons’ Den wordt geproduceerd door Vincent TV, is gecreëerd door Nippon TV in Japan en wordt wereldwijd gedistribueerd door Sony Pictures Television.

Michel Perridon: former owner of computer accessory brand Trust
Michel Perridon (56) richtte Trust in 1983 op en bouwde het, in ruim 30 jaar hard werken, uit tot de grootste speler op het gebied van computeraccessoires in Nederland en een groot deel van de westerse wereld. In 2018 verkocht hij Trust aan investeringsfonds Egeria. Op dit moment houdt Perridon zich bezig met beleggen, investeren in vastgoed en het verzamelen van kunst. Maar bovenal ook met het genieten van de mooie dingen van het leven. Zijn motto is “Ondernemen is de basis van de economie. Losers hebben een excuus, winnaars hebben een plan”.

Pieter Schoen: serial-entrepreneur en oud-eigenaar van de Nederlandse Energie Maatschappij, momenteel beheerder investeringsmaatschappij Shoe investments
Pieter Schoen (44), telg uit ondernemersfamilie Sigma Coatings, is al ondernemer sinds zijn studententijd. Na een uitgeverij en twee IT-bedrijven richtte Schoen in 2005, samen met Harald Swinkels, de Nederlandse Energie Maatschappij op. In 2009 besloot Schoen zich ook te gaan richten op het investeren in bedrijven, daarbij gebruikmakend van zijn kennis en ervaring. Hij richtte daarom zijn eigen investeringsmaatschappij Shoe investment op, welke direct investeert in een dertigtal ondernemingen, Private Equity, Venture Capital en Vastgoed (ontwikkeling). “Eerst de vent, dan de tent” is zijn credo, zo pikt hij de pareltjes uit het aanbod.

Nikkie Plessen: owner of fashion group NP Fashion with brands NIKKIE, NIK & NIK boys & girls, FIFTH HOUSE, SUSTAIN
Met de start van haar eigen kledingmerk NIKKIE is in 2011 de droom van Nikkie Plessen (34) in vervulling gegaan. Acht jaar later wordt haar kleding internationaal verkocht, heeft ze diverse brandstores, is het label uitgebreid met kleding voor mannen en kinderen en boekt het bedrijf recordwinsten. Plessen investeert graag in goede ideeën en geeft ondernemers een kickstart met haar kennis, ervaring en middelen.  “De eerste jaren moet geld niet je drijfveer zijn, maar bezig zijn met je passie, dat is het belangrijkste”.

Won Yip: hospitality entrepreneur, owner and founder of the Yip Group
De uit Zeeland afkomstige Won Yip (50) kocht op 19-jarige leeftijd zijn eerste kroeg in Goes. Inmiddels is hij een van de grootste horeca-uitbaters van Amsterdam. Hij bezit bijna alle horecabedrijven aan en rond de Dam. Yip heeft inmiddels ook belangen in o.a. Londen en hij investeert in vastgoed en start-ups. Won Yip heeft altijd tijd voor een goed businessverhaal en helpt startende ondernemers met een goede visie graag vooruit. Yip: “Know the price of everything and the value of nothing”. Bij een topidee staat hij als eerste klaar om te investeren. 

Shawn Harris: former owner of Nature’s Pride, owner of investment company Orange Wings
De Amerikaanse Shawn Harris (55) kwam in 1989 naar Nederland, zonder baan en zonder geld. Dertig jaar later is haar bedrijf Nature’s Pride uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met een omzet van rond de 400 miljoen euro. Harris is bekend geworden als de avocadokoningin; ze was de eerste in Europa die avocado’s en mango’s eetrijp ging verkopen. In 2016 verkocht ze haar bedrijf. Na verkoop heeft Harris de investeringsmaatschappij Orange Wings opgezet. “Transforming briljant ideas into business,” is haar credo.